Sojamjölk

Jag har alltid trott, utan att ha testat, att sojamjölk är äckligt. Igår tig jag mig i kragen och köpte ett paket, man måste ju prova innan man kan döma! Imorse använde jag mjölken till min gröt och OJ vad gott det var. Liiite fylligare än mandelmjölk och smaken var inte alls som jag tänkt mig, mycket godare. Såg att det fanns en sojamjölk med vaniljsmak, den ska jag prova nästa gång. 

Polenta kokad med sojamjölk:

•2 dl sojamjölk
•0,5 dl vatten
•3 msk polenta
•1 tsk chiafrön
•salt
•kanel, kardemumma

Koka upp mjölken och vattnet med kryddorna. Sänk värmen och vispa i polentan och chiafröna. Låt puttra under omrörning några minuter. Ta sedan av kastrullen från plattan och lägg på locket, låt stå ca 10 minuter för bästa konsistens! Jag tog en dusch medan jag väntade, perfekt. 

Gröten toppade jag med kokos, honung, kanel och mer sojamjölk.




Ha en fin dag!

/Joppi

Kommentera här: