Mugcake med kanelsås

Herregud vad längesedan det var jag gjorde mugcake! Jag kände att det definitivt var dags för en sådan till frukost idag. Den blev supergod och saftig, och kanelsåsem till var HUR god som helst! Skippa inte den. 

Söt kokos- och bananmugcake:

•1 banan
•1 torkat fikon 
•1 ägg 
•1,5 msk kokosmjöl 
•1,5 msk kokosflingor 
•1 tsk fiberhusk 
•1 tsk bakpulver 
•kardemumma efter smak

Mixa banan, fikon och ägg till en slät smet, jag använde stavmixer. Blanda sedan i resten av ingredienserna, smörj en stor kopp med kokosolja och häll i smeten. Gör kanelsåsen:

Kanelsås:

•2 msk flytande honung 
•valfri mängd kanel (OBS godast med mycket, typ 1-2 tsk) 
•ev. lite vatten 

Blanda ihop till en ganska rinnig sås och ringla på hälften på mugcaken i muggen innan gräddning, sedan resten ovanpå efter gräddning! 

Mugcaken behöver gräddas ungefär 3 minuter på full effekt, eventuellt ännu längre. 

Jag var extremt hungrig imorse (inte för att det är ovanligt), så jag åt också några mackor med salami, samt lite nötter och en apelsin, meeen som vanligt så hann det inte komma med på bilden! 

/Joppi

Kommentera här: