Grötarnas gröt

Jag älskar gröt. Speciellt den här nya gröten som jag och Josefin testade för första gången när hon var här. Gröten med ett helt ägg i. Det låter konstigt och kanske till och med äckligt, men tro mig, det är HUR gott som helst! Konsistensen blir perfekt och dessutom mättar gröten mycket bättre än vanlig havregrynsgröt. Såhär gjorde jag min gröt idag:

Krämig Sötsalt gröt:

•1 dl havregryn 
•1 msk krossade linfrön 
•1 msk salta, torrostade solroskärnor
•1 hackat, torkat fikon
•1 hackad, torkad aprikos
•2 dl vatten 
•salt
•kardemumma
•1 ägg 

Lägg allt utom ägget i en kastrull. Koka upp och låt sedan puttra på svag värme tills gröten har blivit tjock. Då knäcker du i ägget och låter gröten puttra lite till så ägget kokas in i gröten. Om du tycker gröten är för tjock, tillsätt mer vatten, men jag tycker om när gröten har lite tjockare konsistens. Jag toppade med hallonsylt och lite kokos! 



Ser ni att gröten är liiite gul? Det är ägget! Jag hade stora ekologiska ägg där äggulan är riktigt gul och fin. Så gott. 

/Joppi 

Kommentera här: