Risgrynsgröt med saffran

Igår förberedde jag som sagt dagens frukost, som var risgrynsgröt med saffran. Ja, det var minst lika gott som det låter! Om ni tycker om saffran kommer ni älska den här gröten. Jag åt min gröt kall, jag tycker det är godare, det blir lite som risifrutti hehe..

Risgrynsgröt med saffran, ca 3 portioner:

1,5 dl risgryn
•3 dl vatten
•salt
•6 dl mjölk 
•ca 1 msk saffransarom
•1,5 msk sötströ (eller socker)

Koka upp risgryn, vatten och salt. Låt sedan småputtra i 10 min under lock. Tillsätt sedan mjölken och saffransaromen och rör om under uppkokning igen, låt sedan puttra under lock på svag värme ca 40 min. Låt svalna och ställ in i en burk i kylen över natten, om du inte vill äta den varm! 

Jag åt min gröt med skivade apelsiner, äppelmos, lite kanel och lite kokos! Så gott att jag skulle kunna leva på det. 




/Joppi

Kommentera här: