Hemgjord fikonmarmelad och scones

God morgon! 

Idag är det andra advent och därför kändes det helt rätt att starta dagen med en lång frukost med hemgjord fikonmarmelad och nybakade scones! Jag vaknade supertidigt imorse (förmodligen för att jag var extremt taggad på dagens frukost), så jag har även hunnit med att titta på första avsnittet av Jul med Ernst. Finns det någon mer harmonisk människa än Ernst? Jag tror inte det.

Att göra egen fikonmarmelad var mycket enklare än jag hade tänkt mig, och den blev verkligen hur god som helst. Apelsinskalet gör att den känns lite julig också! 

Fikonmarmelad med apelsin:

250g fikon
•vatten
•2 msk sötströ (eller socker eller honung)
•rivet skal från 1 apelsin 
•2 tsk fiberhusl (eller potatismjöl)

Kvällen innan hackar du fikonen i mindre bitar och lägger i en skål. Häll på vatten så att det precis täcker fikonen. Låt stå över natten.
Morgonen därpå kokar du upp fikonen med vattnet och tillsätter apelsinskal och sötning. Ställ åt sidan och låt svalna innan du mixar marmeladen slät. Sedan strör du över fiberhusken och rör så det blir jämnt, detta gör att marmeladen blir lite fastare i konsistensen. Förvara i glasburkar! 




Jag testade en ny variant på scones idag, mest på grund av att jag hade slut på smör haha. Jag använde kokosolja istället och det blev nästan ännu godare. Här är mitt favoritrecept på scones:

Dinkelscones med linfrö (1 person):

1 dl dinkelmjöl fullkorn
•1 msk krossade linfrön 
•1 tsk bakpulver 
•1 nypa flingsalt 
•0,5 dl mjölk 
•2 msk kokosolja (eller smör) 

Rör ihop alla torra ingredienser. Blanda ihop med mjölk och fett till en jämn smet, klicka ut på en plåt. Jag gjorde en stor scones istället för två små idag, men det gör man som man vill! Grädda i ugnen ca 10 min på 250 grader. 



Jag drack detta goda kaffe till dagens frukost. Riktigt gott och dessutom fair trade och kravmärkt! 

Ha en fin andra advent! 
Nu ska jag iväg och spela futsal i Helsingborg! 

/Joppi 

Kommentera här: