Saffransmugcake med kanelfrosting

Dagens frukost smakade jul, saffran, pepparkaka och kanel. Det blev en saffransmugcake som jag smaksatte med saffransarom, en liten flaska jag hittade på Ica. Ska jag vara ärlig så kände jag ingen skillnad mellan aromen och vanlig saffran, lika gott! 

Jag toppade mugcaken med kanelfrosting och en pepparkaksboll. Pepparkaksbollarna kommer jag lägga upp receptet på inom kort. Kan meddelandet dom smakar VÄLDIGT likt pepparkaksdeg, och det är ju ganska gott. 

Saffransmugcake med kanelfrosting:

•1dl havregryn mixat till mjöl
•1 msk kokosmjöl
•1 msk sötströ
•1 tsk bakpulver
•0,5 tsk fiberhusk
•2 msk äppelmos
•0,5 dl mjölk 
•2 äggvitor
•några hackade mandlar 
•lite vaniljpulver 
•ca 1 tsk saffransarom

Kanelfrosting:

•2 msk kvarg
•1 tsk sötströ
•0,5 tsk kanel 

Blanda ihop alla ingredienser till kakan i en skål så smeten blir slät och bra. Smörj en kopp med kokosolja, häll i smeten och micra på full effekt ca 2 min. Blanda ihop frostingen och toppa kakan med den! 





/Joppi

Kommentera här: