Choklad & lakrits

Lakrits är verkligen en av många favoritsmaker hos mig, men hittills har jag haft svårt att få med just lakrits i frukosten. MEN, jag har nu införskaffat i lakritspulver från Kung Markatta. Det är helt enkelt finmald lakritsrot, helt naturligt! 

Så idag testade jag göra en chokladmugcake med lakritspulver i, och herregud vad gott det blev. Ni vet chokladkakan med saltlakrits i? Ungefär så smakade det, dröm. 

Choklad- lakritsmugcake:

•1 dl havregryn, mixade till mjöl 
•1 msk kokosmjöl
•2 tsk kakao
•1,5 tsk lakritspulver 
•1 tsk bakpulver 
•0,5 tsk fiberhusk
•1 msk sötströ
•1,5 msk äppelmos
•ca 0,5 dl mjölk + lite kallt kaffe 
•2 äggvitor (eller 1 ägg)

Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt sedan resten. Smaka av och känn efter om du vill ha mer kakao eller lakritspulver. OBS lakritssmaken blir svagare när kakan har varit i micron. Sedan smörjer du en kopp och häller i smeten, grädda ca 2 min på full effekt i micron. 




En god men lite deformerad mugcake med kaffe och te

/Joppi 




Kommentera här: