Pepparkaksmugcake med salta mandlar

God morgon! 
Jag är ledig från Ica både idag och imorgon, så därför ska jag till Härnösand för att jobba och träna de här två dagarna. Jag kan även meddela att om allt går som det ska så blir jag härnösandsbo från och med första december. 

Aja innan jag åker har jag hunnit med att äta en supergod frulle, bestående av pepparkaksmugcake, två magiska mackor, en ekoapelsin och en kopp Zoegas skånerost. 

Pepparkaksmugcake med salta mandlar och honungsvaniljtopping:

•1 dl havregryn malt till ett mjöl 
•1 msk kokosmjöl 
•1 tsk bakpulver 
•1 msk sötströ/annan sötning
•0,5 msk chiafrön 
•0,5 tsk fiberhusk
•ca 1 tsk pepparkakskrydda 
•2 msk kvarg
•0,5 dl mjölk 
•2 äggvitor 
•några rostade och saltade mandlar

Blanda ihop alla torra ingredienser, utom bakpulvret. Tillsätt de blöta och låt stå ett tag (så chiafrönen hinner svälla lite). Hacka i mandeln och tillsätt bakpulvret. Smörj en kopp med kokosolja/annan olja och häll i smeten. Grädda i micron ca 2,5 minuter. Gör toppingen: 

Honung- och vaniljtopping:

•2 msk kvarg/tjock yoghurt 
•ca 2 tsk honung
•vaniljpulver 

Rör ihop och klicka på den färdiga pepparkaksmugcaken, toppa med några salta mandlar. 






Havreknäcke med keso, rökt skinka gurka och persillade (ett vitlökssalt). Nummer två är med philadelphiaost, lufttorkad skinka, honung och valnötter. 

/Joppi

Kommentera här: