Pepparkaka/bananmugcake

Idag gjorde jag något som blev extremt gott till frukost, en mugcake med banan och pepparkakskrydda! Det låter kanske lite skumt, men banansmaken kommer inte fram så tydligt, den ger bara sötma och en perfekt mjuk konsistens till kakan! 

Pepparkaka & bananmugcake:

•1 dl havregryn mixat till mjöl
•0,5 tsk fiberhusk
•1 msk kokosmjöl 
•1 tsk pepparkakskrydda
•1 tsk bakpulver 
•1 banan
•1 msk kvarg 
•2 äggvitor eller 1 ägg
•ca 0,5 dl mjölk 

Blanda alla torra ingredienser, mosa sedan nästan hela bananen (spara lite till topping) och tillsätt det tillsammans med de andra blöta ingredienserna. Smörj en kopp, häll i smeten och grädda i micro ca 2,5 minut på full effekt. 
 
Jag toppade med banan, kokos och honung. 




Till kakan drack jag kaffe och en c-vitaminbrustablett med vattenmelonsmak (jättegod) och en hemgjort proteinbar. 

/Joppi 

Kommentarer:

1 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Det låter jättegott! Mugcake är perfekt frukost, mellis och dessert. Och banan gör dom så saftiga dessutom!

Svar: Eller hur! Har varit i en period då jag glömt bort mugcakes lite, men nu har jag hittat tillbaka haha :)
Frukostfavoriter

Kommentera här: