Morotskakagranola

Jag tänkte tipsa er om en supergod och hemgjord granola som jag gjorde för någon vecka sedan! Det smakar morotskaka, bara där hör ni ju vilken succé den är. Granolan ska gräddas i ugnen rätt så länge, så den är rätt så tidskrävande på det viset, men i övrigt var det väldigt enkelt att göra den. Ursprungsreceptet kommer härifrån, men jag modifierade det lite utefter vad jag hade hemma osv.
 
Den här är perfekt att äta tilsammans med yoghurt, fil, frukt, smoothie eller bara rakt av som den är, den är hur god som helst oavsett. Den är också perfekt att ha som topping till till exempel mugcakes och pannkakor.
 
Morotskakagranola:
  • 2 dl krossat bovete
  • 2 dl havregryn
  • 50 g hackade valnötter
  • 1 stor morot
  • 1 mosad banan
  • 10 dadlar
  • 1/2 dl äppelmos
  • 2 msk kokoslja
  • 1 msk kanel
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 krm ingefära
  • 1 tsk kardemumma
 
Kvällen innan du ska göra granolan lägger du det krossade bovete i blöt. Sedan dagen efter skjöljer du bovetet noggrant.
Sätt ugnen på 200 grader. Dela moroten i mindre bitar och mixa den tillsammans med dadlarna i en matberedare till småbitar och blanda ihop med havregryn, bovete, banan, valnötter, äppelmos, kokosolja och kryddor. Bred ut smeten på en plåt och grädda i ugnen mellan 20-30 min. Rör om var 5 minut och ta ut när den blivit lagom knaprig och fått lite färg. 
 
 
 
 

Kommentera här: