Morotsfrallor

I helgen hann jag och syrran också med att baka världens bästa bröd, nämligen morotsfrallor! Helt ärligt så är det det godaste brödet jag vet. Det är dessutom väldigt lätt att göra, dock tar det ett tag eftersom de ska jäsa en hel del. MEN det är helt klart värt väntan.
 
Ursprungsreceptet kommer härifrån, men vi brukar göra 20 mindre bröd istället för 10 stora som det står i receptet. Här är hur vi gjorde våra frallor:
 
Morotsfrallor:
  • 1 pkt jäst (50 gram)
  • 5 dl mjölk
  • ½ dl sirap
  • 1 dl rapsolja
  • 3 stor morötter (200 gram rivna) 
  • 1 tsk salt
  • 1 dl ekologiska aprikoser (75 gram finhackade)
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl skalade sesamfrön
  • 15-17 dl manitoba cream

Smula ner jästen i en stor bunke. Använd en köksmaskin om du har, det blir enklare, men hos syrran finns ingen och det fungerade bra ändå. Man får knåda den med händerna istället bara. Värm mjölken till 37 grader, fingervarmt, och rör ut jästen. Tillsätt resten av ingredienserna och så pass mycket mjöl (lite i taget) så att degen inte är klibbig, men ändå ganska lös. Spara mjöl till utbakningen. Degen ska knådas ungefär 10 minuter innan den. pudras med lite mjöl och täcks med en bakduk. Låt jäsa 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidigt. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Dela degen i 20 lika stora delar och forma till små bullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa med bakduk 30 min till. Pensla sedan med ett uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 200 grader ca 10 min. Håll koll, tiden varierar beroende på ugn!

 

 
 
 
 
 

 

 

Kommentera här: