Magisk saffranskaka

Ok, jag vet att det är jättelänge till jul och advent och allt sånt, MEN jag kunde inte hejda mig. Jag blev så extremt sugen på något med saffran i så jag blev tvungen att göra en mugcake med saffran. Den blev så god, alldeles saftig och perfekt och toppingen var pricken över iet. Gör den, bara gör den! 

Saffransmugcake med vaniljtopping:

•1 dl havregryn mixat till mjöl 
•1,5 msk kokosmjöl 
•0,5 tsk fiberhusk (kan uteslutas)
•0,5 tsk bakpulver 
•1 tsk sötströ
•0,5 mosad banan (kan bytas mot typ äppelmos eller mer mjölk)
•2 äggvitor 
•0,5 dl mjölk 
•lite salt 
•ca 2 droppar bittermandelarom (kan uteslutas men är jättegott!) 
•0,25g saffran, ett halvt paket 

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda sedan i det övriga och rör om så det inte blir klumpar. Smörj en stor kopp med kokosolja eller annan olja och häll i smeten. Micra på full effekt ca 2 min. Gör toppingen och hacka lite mandel och strö över! 

Topping:

•kesella (vanilj eller vanlig) 
•sötströ
•vaniljpulver

Blanda ihop och bred på kakan! Om du har vaniljkesella behövs ingen sötning eller vaniljpulver enligt mig :) 


Jag drack dagens kaffe ur en helt fantastiskt fin kopp som jag fick av Marija. 






Kommentera här: