Frukostmuffins

Imorse testade jag ett recept från PT-Fias blogg, mellanmålsmuffins som hon kallade dom. Jag kallar dom för frukostmuffins eftersom jag åt dom till frukost hehe.. 

Dom blev riktigt goda, ni måste prova! På morgonen åt jag dom med jordnötssmör, kokos och honung, men nu på kvällskvisten tog jag en muffin med Philadelphia och det var nästan ännu bättre. Smör och ost tror jag är gott också.

PTfias mellanmålsmuffins:

•4 ägg
•2 bananer
•1,5 dl kokosolja
•1 tsk honung
•4 dl mandelmjöl
•2 msk psylliumfrön (jag tog chia)
•1 tsk bikarbonat
•0,5 dl havrekli (jag tog kruskakli)
•kardemumma
•salt

Mixa bananen med äggen till en slät smet. Smält kokosoljan, låt den svalna och rör ner honungen. Rör ihop med äggsmeten. Blanda ihop mjöl, frön, kli, bikarbonat, saltet och kardemumman med en gaffel och rör ihop med resten av smeten.

Häll smeten till hälften i muffinsformar och grädda i ugnen på 175 grader i ca 15-20 min tills de fått färg och blivit nästan torra i mitten. Låt svalna helt innan du skär i dem. 





Jag åt även vaniljkvarg med solroskärnor och kokos. Älskar verkligen den kvargen, från Lindahls!

/Joppi

Kommentarer:

1 Helena:

skriven

Ser gott ut :) Hur många muffins är receptet på? Och tror du att dom går att frysa och plocka fram allt efter hand? Tack för en kul blogg :)

Svar: Jag fick ca 12! :) ja absolut, det har jag gjort med mina och det funkar utmärkt! Tack så jättemycket, vad glad jag blir :)
Frukostfavoriter

Kommentera här: