Kantarellpesto

Godmorgon!
Denna morgon är verkligen god eftersom att jag just ätit världens godaste kantarellpesto! Jag hittade ett recept för ett tag sedan som jag har mixtrat och donat med, så detta är det bästa! Så gott!
 
Jag åt kantarellpeston på surdegsbröd som jäst flera dagar. Så riktigt gott alltså!
 
Josses kantarellpesto:
7 dl kantareller
0,75dl olivolja
1,5 dl solrosfrön
1,25 dl persilja
1 msk basilika
1,5 dl riven ost (gärna lagrad)
2 vitlöksklyftor
Salt och peppar
 
Stek kantarellerna i en stekpanna, låt de vattna ur sig helt. När vattnet försvunnit helt så tillsätter du någon matsked olivolja och stek kantarellerna en stund. Ta från värmen och låt svamparna svalna helt.
Blanda alla ingredienser och mixa till en slät röra i en matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Muuuuums!
 
Man kan använda både gula och trattkantareller. Jag anväde trattkantareller.
Gör gärna en stor sats då den är fantastisk god att äta tillsammans med pasta och som pålägg på bröd. Den håller ca 1 vecka i kylskapet och peston går dessutom att frysa.
 
Till det drack jag hemmagjord svartvinbärsjuice, teet Hötorget som jag köpte i Stockholm. Dessutom åt jag ett hårdkokt ägg och lingonsmoothie! En hejdundrande god fredagsfrukost!
 
 Lingonsmoothie:
1 banan
1 dl lingon
1/2 dl valfri yoghurt
1 msk kokosmjöl
1 msk havrekärnor
 
Blanda allt med en stavmixer och häll upp i ett glas. Smoothien blir ganska tjock, så ät förslagsvis med en sked. Jag toppade med skivad banan och kokosflingor.
Trevlig fredag och trevlig helg alla läsare!
/Josefin2

Kommentarer:

1 Frukostera:

skriven

Så gott! Den peston måste testas :)

Svar: Kuul! Den rekommenderas verkligen! Supergod även till pasta :)
None None

2 Gabbi:

skriven

Mmmhh yumm!

Kommentera här: