Pepparkaksbollar

Nu ska jag äntligen presentera receptet på pepparkaksbollar som jag hittade på för några dagar sedan. Gillar ni pepparkaksdeg som jag gör så kommer ni älska dom här. Jag lovar. Notera att måtten i receptet är ungefärliga, jag höftade lite.

Om ni vill går det bra att byta proteinpulvret i receptet mot lite mer mandlar, vaniljpulver och sötströ/honung. 

Pepparkaksbollar:

•1 dl sötmandlar 
•1 dl kokoschips (kokosflingor fungerar nog lika bra) 
•ca 1 tsk pepparkakskrydda 
•2 dl ekologiska russin
•1 msk kokosolja
•0,25 dl vaniljproteinpulver 

Börja med att mixa mandlar, kokos och pepparkakskrydda i en mixer tills det nästan börjar klumpa ihop sig, det tar några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en deg, om degen inte håller ihop när du ska rulla bollar, tillsätt mer russin eller kokosolja. Gör bollar i önskad storlek och förvara i kyl eller frys! Svårare än så är det inte. 


/Joppi







Kommentera här: