Nutellabars

Alltså idag lyckades jag sådär helt otroligt bra i köket när jag gjorde nutellabars, knappt så jag trodde det var sant när jag smakade dom. 

Jag slog in nutellabarsen lite fint och gav några till storasyster och några till storebror, och några behöll jag såklart! I eftermiddags så åkte jag förbi hos bror i hans nya lägenhet så då åt vi en bar och drack kaffe till det, oslagbart! 

Slutpratat, här har ni receptet:

Nutellabars:

•200g hasselnötter
•2 dl kokosflingor
•3,5 msk kakao
•4,5 dl russin 
•0,25 dl kallt kaffe 
•lite vaniljpulver 

•mörk choklad till topping 

Börja med att rosa hasselnötterna i en torr stekpanna på hög värme i drygt fem minuter. Mixa hasselnötter, kokos och kakao så det nästan blir lite kletigt. Tillsätt sedan russin, kaffe och vaniljpulver och mixa ett tag igen. Lägg sedan massan på en plastfilm i en plåt, pressa/tryck/kleta ut den på plåten, knappt 1 cm tjockt eller så tjockt man vill. Låt stå i frysen ett tag, ca 15 min. Under tiden smälter du chokladen. Ta ut plåten och skär i önskade bitar, smeta på chokladen och låt stelna! Ät och känn dig nöjd över ditt mästerverk. 








/Joppi

Kommentera här: