Hemmagjord granola

Något som jag verkligen tycker om är en krispig och god granola, det vill säga ugnsbakad müsli, och allra helst ska den vara hemmagjord. Igår tog jag tag i saken och gjorde en sats av min favoritmüsli, en knaprig variant som är sötad med fun light-saft och smaksatt med kanel och vanilj. Testa ni också!
 
Här har ni receptet:
 
Hemmagjord granola sötad med fun light:
  • 1dl havregryn
  • 1dl fiberhavregryn
  • 1dl dinkelflingor
  • 1dl rågflingor
  • 1dl sesamfrön
  • 1/2 dl linfrön
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1 dl solroskärnor
  • 1 dl grovt hackade mandlar
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 msk kanel
  • 1/2 dl saft (jag använde mig av fun light pear kiwi sötad med stevia)
  • 1 1/2 dl vatten
Slå på ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Tillsätt sedan saften och vattnet och blanda den lite geggiga blandinging väl. Sprid sedan ut müslin på en bakplåtspappersklädd plåt och sätt in mitt i ugnen i cirka 30 minuter. Öpnna luckan efter 15 minuter och titta till müslin och rör om litegrann så den inte bränns vid. Låt den svalna någon timme innan du lägger granolan i en burk! 
 
 
 
 
Servera müslin med en god yoghurt och lite frysta hallon eller blåbär!
 

Kommentera här: