Blåbär och kokosgröt

God morgon! Jag har precis avnjutit en riktigt god frukost, overnight oats med smak av blåbär och kokos. Blåbär och kokos fungerade mycket bra ihop. Precis som jag gjorde med banan och chokladgröten för några dagar sedan, så förberedde jag gröten kvällen innan. Idag var det alltså bara att ställa in tallriken i micron några minuter så var det klart :)
 
Overnight oats med blåbär och kokos, 1 portion:
  • 1,5 dl havregryn
  • 2,5 dl vatten
  • 1 dl frysta blåbär
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • en nypa salt
  • 1 msk kokosflingor
  • 1 äggvita
Kvällen före blandar du alla ingredienser utom äggvitan i en djup skål. Täck med plastfolie och låt stå i kylskåpet under natten. På morgonen tar du fram gröten och micrar 2 minuter på full effekt, tillsätt sedan en äggvita och rör om. Micra 1 minut till, ta ut och rör om, sedan ytterligare en minut. Klart! Äggvitan gör att gröten får en mer "kakliknande" konsistens, vilket jag tycker är jättegott, men gilar du när gröten är lite lösare så skippa äggvitan. Jag toppade bara med lite frysta blåbär, men om man tycker om mjölk på gröten tycker jag att man ska prova med det också!
 
 
Innan gröten har micrats
 
Och efter
 
 
 
Ha en bra torsdag så hörs vi imorgon med en ny frukost :D
 
 
 

 

Kommentera här: