Mugcakes

Något jag länga ha velat prova är mugcakes. Det är en typ av kaka som man tillagar i en kopp i micron. Det finns hur många varianter som helst på mugcakes, både söta och mer matiga varianter. Eftersom jag är besatt av frukost så ville jag såklart testa att göra en frukostmugcake! Inspirationen har jag fått från instagram. 
 
Eftersom jag nyss har införskaffat i pepparkakskryddor ville jag testa att göra en mugcake med dom, och herregud vad lyckat det blev! Den här smakade nästan exakt som mjuk pepparkaka och konsistensen blev perfekt. 
 
Pepparkaksmugcake, 1 portion: 
 
•1,25 dl havregryn 
•1 msk kokosmjöl 
•0,5 msk socker/stevia 
•1,5 msk kesella 
•1 tsk bakpulver 
•1 ägg 
•1 tsk pepparkakskrydda 
•0,5 tsk vaniljpulver 
•3 msk mjölk 
 
Börja med att mixa havregrynen till ett mjöl i en mixer eller med en stavmixer. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och mixa ihop allt. Smörj en stor kopp med till exempel smör och häll i smeten. Micra på full effekt i ca 1,5 minut. Vänd koppen upp och ner på en tallrik och servera med till exempel frysta hallon! 
 




 

Till mugcaken drack jag ett drömgott kaffe från Indiska...

... Också rundade jag av med en riskaka med jordnötssmör och bananskivor!


Kommentera här: