Hemgjord Granola

Imorse när jag skulle äta min soygurt så fanns ingen granola kvar, katastrof. Självklart ställde jag mig och gjorde en ny på direkten! Den blev faktiskt riktigt god så jag tänkte dela med mig av receptet. Mängderna av de olika ingredienserna är lite oklart, men ni får det på ett ungefär. Annars är det bara att ta vad ni har hemma i skafferiet och vad ni tycker är gott. 

Granola med nötter, mullbär och dadlar:

•8 dl gryn (jag tog 5 dl havregryn, 2 dl rågflingor och 1 dl havrekärnor)
1 dl krossade linfrön
•3 msk chiafrön
•1 dl solroskärnor
•1 dl pumpakärnor 
•4 dl nötter (jag tog hasselnötter, sötmandlar och cashewnötter)
1,5 dl kokosolja
•0,75 dl kokossocker
•vaniljpulver och/eller kanel
•ca 2dl torkad frukt (jag tog mullbär, hackade dadlar och russin) 

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka nötterna och kärnorna grovt och blanda sedan alla ingredienser, utom den torkade frukten, i en stor bunke. Smält kokosoljan och blanda runt i bunken. Strö ut müslin på en plåt och grädda sedan i ugnen ca 15-20 minuter. Håll koll så det inte bränns! Rör om med en träslev varje 5 minuter ungefär. Ta sedan ut müslin och bland i den torkade frukten! 
-Ät med soygurt! Jag hade soygurt med smak av kokos, så gott. 




/Joppi

Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Låter gott :D

Svar: Supergott! Och enkelt😃
Frukostfavoriter

Kommentera här: