Kardemummapolenta

Herregud, vad ensamt det kändes att äta frukost själv idag efter att ha haft sådant fint sällskap igår! Drömmen är att Josefin bodde i dörren bredvid så vi kunde bjuda varandra på frukost varannan dag. 

Jag fick en superfin inflyttningspresent av Josefin också! En stor skål som är perfekt när man ska bjuda över några stycken på gröt, samt fem olika grötpaket. Havregryn, mannagryn, grahamsgryn, havre- och quinoagryn och polenta. Hon vet vad jag gillar om man säger så. 

Hur som helst så har jag velat testa polentagröt hur länge som helst, så idag tog jag äntligen tag i det. Såhär kokade jag den:

Kardemummapolenta:

•3 msk polenta
•2,5 dl mandelmjölk
•1 krm kardemumma
•1 krm vaniljpulver 
•1 krm salt

Lägg allt i en kastrull, låt koka upp under omvispning, sänk värmen och koka tills gröten blivit tjock! Vispa/rör då och då. 
Jag toppade med torkade aprikoser, kokosflingor och lite mer kardemumma. 
Förutom gröten åt jag även en macka på hembakat bröd med färskost, sallad, ost och skinka. Och kaffe till det.

Mamma kom på besök igårkväll när Josefin hade åkt hem och hon hade med sig den här boken som jag började läsa under dagens frukost! 


Min utvärdering av polentagröt: Konsistensen är hur mysig som helst, ungefär som mannagrynsgröt. Smaken är också väldigt bra, ganska mild och naturell, så den passar perfekt att krydda med favoritkryddan, som just nu råkar vara kardemumma för min del! Sedan blev det jättegott att toppa med söta aprikoser och kokos, passade perfekt tillsammans med gröten. 
Min fina grötpresent!

/Joppi

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Åh kan man få se recept på brödet, skulle bli jätteglad

Svar: Absolut, kommer i ett inlägg! :)
Frukostfavoriter

Kommentera här: