Blåbärsremmar med kardemumma

Ledsen för att det tog sådan tid för mig att visa resultatet på mitt experiment! Det visade sig att det behövde lite mer tid än jag först trodde. 

Jag har i alla fall gjort blåbärs- och kardemummaremmar. Det är som ett torkat fruktgodis, mums! Smaken blev helt magisk, men jag tror att jag ska modifiera mitt recept lite till nästa gång, ta mer torkad frukt och mindre frysta bär. Dels för att det tog så lång tid att torka, dels för att konsistensen eller formen kunde blivit lite fastare/tjockare. Jag ska fortsätta experimentera med det här receptet, hur gott som helst ju! Här är i alla fall hur jag gjorde den här gången:

Blåbärs- och kardemummaremmar: 

•ca 5 dl blåbär
•2 bananer 
•ca 10 dadlar 
•1 krm kardemumma

Mixa allt i en mixer till en slät smet. Bred ut på bakplåtspapper, ca 0,5cm tjockt. Jag fick använde en stor och en liten plåt. Sätt in i ugnen på 50 grader. Låt stå tills de är torkade och går att lossa från papperet. För mig tog det ca 15 timmar, men det beror helt på ugn, om du har varmluft osv. Så håll koll helt enkelt! 





/Joppi

Kommentera här: