Saffransberg med drottningsylt

Ett tänt ljus, en kopp kaffe, vinterstudion på tv, ett grötberg som smakar saffran och min morgon är fulländad. 

Det var tänkt att bli en sorts pannkaka, men planerna ändrades under tiden jag gjorde det så att säga, hehe. Saffran är ju rätt så dyrt och kanske inte något man kan förgylla sin morgon med varje dag, men på en lördag som denna tyckte jag det passade perfekt. Jag tycker verkligen ni ska prova den här skapelsen, riktigt julig och god! Kanske imorgon på första advent? Jag fick inspiration till frukosten från boken "Vinterns söta", en kokbok med massa bra julrecept. 

Här har ni receptet: 

Saffransberg, 1 portion: 

•300g risgrynsgröt
•1 ägg
•2 äggvitor
•1 msk sötströ/socker
•0,5 tsk rivet apelsinskal
•0,5 pkt saffran

Sätt ugnen på 200 grader. 
Jag kokade egen risgrynsgröt, men det tar lång tid så jag rekommenderar er att köpa färdig. 
Blanda alla ingredienser i en bunke. Smörj en liten ugnsfast form med fett och häll i smeten. Baka i ugnen ca 20-25 minuter. Servera förslagsvis med drottningsylt, blåbär blandat med hallon bara! NJUT 





Nu ska jag julbaka hela dagen! 

Kommentera här: